Domů > Pro rodiče > Výběr základní školy
Výběr základní školy
Na výběr základní školy pro Vaše děti je dobré nechat si dostatek času a energie. Abychom Vám práci alespoň trochu usnadnili, máme pro začátek pár tipů a stručný přehled zajímavých škol, které naleznete v blízkosti našich školek.
- pozvolný sběr informací o školách a vyhodnocení, co od školy čekáte, je vhodné začít řešit rok předtím, než je dítě předškolákem
- vzdělávací směr je třeba vybírat dle potřeb a možností každého dítěte (nevztahovat na individuální potřeby rodičů)
- některé školy mají vlastní “přípravný” ročník pro předškoláky, tyto děti pak bývají upřednostněny při přijímacím řízení
- dny otevřených dveří bývají většinou na podzim i na jaře a často je možné domluvit náhled ve výuce, který prohloubí celkový dojem ze školy
- jestli vybíráte mezi menšími školami, bývá možné dohodnout schůzku s vedením a popovídat si o jejich vizi a koncepci školy
- kromě kvality školy myslete i na její vzdálenost od Vašeho bydliště, aby děti (zvlášť pak ty starší) po výuce nebyly odtržené od svých kamarádu a známého prostředí
- většina soukromých škol se platí 10 měsíců v roce, některé však 12 měsíců, na sourozence bývá sleva
Přehled směrů vzdělávání
- třídy jsou věkově smíšené (po trojročích)
- učitel je v roli rádce a pomocníka, který dává podněty
- každé dítě postupuje podle svého tempa, zpravidla si samo volí, čemu se budou kdy věnovat, děti navzájem spolupracují
- využívání montessori pomůcek
- slovní hodnocení místo známkování
- výuka (alespoň přírodovědných předmětů) probíhá v blocích, děti se lépe soustředí na jedno téma po delší dobu
- bloky i další vyučovací hodiny obsahují tři části: rytmickou, vyučovací a vyprávěcí
- důraz na vnímání přírody, rytmus (dne, roku..) a tradice
- princip jednoho třídního učitele od 1. do 8. – 9. třídy, který pečuje o rozvoj osobnosti dítěte
- slovní hodnocení místo známkování
- nadáním či talentem myslíme přirozený způsob chování, myšlení a cítění člověka
- rozpoznání a podpora vrozených talentů u dítěte a jejich přeměna na silné stránky
- můžeme je rozpoznávat již od 3-4 let věku dítěte
- na základě výzkumu spol. Gallup bylo definováno celkem 34 talentových témat rozdělených do 4 skupin: talenty realizační, ovlivňovací, vztahové, strategické
- třída je uspořádána do center aktivit, která nabízejí ve stejný čas více činností
- děti jsou spoluzodpovědné za své vzdělávání a mají možnost podílet se na jeho plánování
- vyučující je spíše v roli průvodce – nabízí dětem různé typy činností a míru podpory dle jejich individuálních potřeb
- děti se učí plánovat, řídit svoji práci a přebírat za ni zodpovědnost
- učitel při hodnocení žáky nesrovnává mezi sebou
- chybu vnímají jako neoddělitelnou součást učení
- volnost – nebo také zodpovědná svoboda – ta žáky vybízí k tomu, aby samostatně a svobodně pracovali v rámci vymezených pravidel.
- samostatnost – v rámci svého plánu, na jehož vytváření se dítě podílí, pracuje samostatně, určuje si své tempo práce
- spolupráce – v rámci projektové výuky, ranních komunitních kruhů atd.
- vizuální znázornění stromu, na kterém dítě zaznamenává pokrok ve všech oblastech
- založena na respektování 12 klíčových principů, které skládá do uceleného konceptu tak, aby dítě objevovalo matematiku samo a s radostí
- principy: budování schémat, práce v prostředích, prolínání témat, rozvoj osobnosti, skutečná motivace, reálné zkušenosti, radost z matematiky, vlastní poznatek, role učitele, práce s chybou, přiměřené výzvy, podpora spolupráce
- vychází ze 40 let experimentů a prakticky využívá historické poznatky, které se v dějinách matematiky objevují od starověkého Egypta až dodnes
Různé formy škol
Státní škola
- vedená v Rejstříku MŠMT
- může být zavedený poplatek např.za asistenta pedagoga atd.
Soukromá škola vedená v Rejstříku MŠMT
- školné
Soukromá škola NEvedená v Rejstříku MŠMT
- Sdružená škola
- škola pro tzv. domškoláky – je nutné přezkoušení na škole vedené MŠMT
- školné
Tipy na základní školy v okolí
Zde nabízíme seznam škol v dostupném okolí LMŠ Sýkorka a LK Medlánka, se kterými jsme ve spojení, nebo na ně máme kladné reference od našich rodičů:
ZŠ Eduard (Řečkovice)
- prolínání různých směrů výuky – Clifton Strengths talentová metoda, Dalton, Montessori, Hejného metoda
- soukromá škola vedená v Rejstříku MŠMT
ZŠ Letokruh (Řečkovice)
- projektová výuka s prvky Montessori
- lesní dny, návaznost na LMŠ
- soukromá škola vedená v Rejstříku MŠMT
ZŠ Horácké náměstí – třída Začít spolu (Řečkovice)
- Daltonská a Hejného metoda
- státní škola
ZŠ Hudcova (Medlánky)
- daltonské prvky ve výuce, skládankové učení, metody kritického myšlení
- státní škola
ZŠ Slunovrat (Brno-střed)
- lesní dny, návaznost na LMŠ
- soukromá škola vedená v Rejstříku MŠMT
ZŠ Waldorf (Žabovřesky)
- Waldorfská škola
- státní škola
ZŠ Pramínek (Bystrc)
- Začít spolu
- státní škola
ZŠ Pastviny (Komín)
- Montessori výuka
- státní škola
ZŠ Liška (Žabovřesky)
- lesní základní škola, lesní dny, návaznost na LMŠ
- sdružená škola
ZŠ Divizna (Kuřim)
- výuka s prvky waldorfské pedagogiky
- soukromá škola vedená v Rejstříku MŠMT